Mražené vs čerstvé ovoce

Chcete se dozvědět více o rozdílech mezi čerstvým a mraženým ovocem? Ne vždy je totiž čerstvé ovoce opravdu čerstvé.  Samozřejmně není nad konzumaci čerstvě utrženého ovoce z vlastní zahrádky nebo z farmy, ale ne každý má tu možnost a tak ovoce nakupuje. 

Čerstvé

Většina čerstvého ovoce a zeleniny se sbírá dříve, než jsou zralé. Tím producenti získávají čas, aby během přepravy ovoce zcela dozrálo. Bohužel však má také méně času na vývoj celé řady vitaminů, minerálů a přírodních antioxidantů. U některých produktů může přeprava a skladování trvat od několika dnů až po dlouhých 12 měsíců (například jablka a hrušky). Navíc během přepravy se čerstvé produkty obvykle skladují v chlazené, kontrolované atmosféře a ošetřují se chemikáliemi, aby se zabránilo jejich kazení. K tomu všemu pak přibývají další dny, kdy je ovoce vystaveno na krámě nebo u nás v kuchyni. Vitamín C v čerstvé zelenině začíná klesat okamžitě po sklizni a pokračuje i během skladování.

Mražené

Ke mrazení se vždy používá ovoce, které dosáhlo maximální zralosti a vitaminy, minerály a antioxidanty jsou v něm v plné síle. Ovoce je obvykle zamrazeno do několika hodin po sklizni. Obvykle se před jeho zamrazením chemikálie nepoužívají. Z důvodu zničení nežádoucích bakterií, ztrátě chuti, barvy a textury plodů se však často omývá, krájí a blanšíruje (před zamrznutím se produktu ponoří na krátkou dobu do vroucí vody, obvykle několik minut), což může způsobit částečnou ztrátu vitaminů. Místo toho mohou být ošetřeny kyselinou askorbovou (forma vitaminu C) nebo přidáním cukru. To spolu se zamrazením zabrání kazení. Samozřejmně kvůli ztrátě vitamínů se ani u mraženého ovoce nedoporučuje skladování delší než jeden rok.  

Výsledky několika studií se lyší

Je tomu tak proto, že některé studie používají čerstvě sklizené produkty, což odstraňuje účinky skladování a času přepravy, zatímco jiné zkoumají produkty ze supermarketů.
Kromě toho mohou výsledky ovlivnit rozdíly ve způsobech zpracování a měření. Obecně však tyto důkazy naznačují, že zmrazení může zachovat nutriční hodnotu a že nutriční obsah čerstvých a zmrazených produktů je podobný. 

Studie mražené x čerstvé několik dní skladované doma ukazuje, že mražená produkce může obsahovat více vitamínu C a vyšší množství určitých živin. Jedna studie zjistila pokles živin po 3 dnech chlazení, kdy hodnoty klesly pod úroveň zmrazených odrůd. To je nejčastější u měkkého ovoce. Studie uvádějí, že u některých zmrazených produktů dochází k obvykle malému snížení obsahu živin. Kromě toho je hladina vitaminu A, karotenoidů, vitamínu E, minerálů a vlákniny v čerstvých i zmrazených produktech podobná.Obvykle nejsou ovlivněny blanšírováním. 

 

Mražené ovoce je zdravou, pohodlnou a nákladově efektivní alternativou! A je dostupné v jakékoliv sezóně!